Praga mało znana – nocne zwiedzanie metra

Od momentu obejrzenia świetnego węgierskiego filmu „Kontrolerzy” nabrałem wielkiej ochoty, by zobaczyć jak wygląda metro nocą. Co dzieje się na stacjach, po zamknięciu drzwi za ostatnim pasażerem? Czy podziemna kolejka zasypia? A może coś, w tunelach, dopiero budzi się do życia?
Z resztą, metro i w dzień jest bez wątpienia najfajniejszym środkiem transportu miejskiego jaki do tej pory wymyślił człowiek. Ma specyficzną atmosferę, a systemy podziemnych korytarzy, ciemne tunele i długa lista rzeczy zabronionych budują aurę tajemniczości. O ile autobus czy tramwaj można sobie obejrzeć bez większych trudności, tak z pociągami metra nie jest to proste. Równie ograniczony jest dostęp do reszty infrastruktury. W dzień stacje są monitorowane, na noc zamykane. Ciężka sprawa. Przez ładnych kilka szukałem sposobu, jak bliżej zapoznać się z technicznymi aspektami metra w sposób legalny. Bo, choć może wyjdę na nudziarza, próby ukrycia się gdzieś w metrze na noc i zwiedzania na własną rękę wydały mi się nieco nie na miejscu. Okazało się, że na spotkanie z metrem można umówić się całkowicie legalnie, wystarczy wybrać się do Pragi.

Praski DPP kilka razy w roku organizuje nocne wycieczki po metrze. Program wycieczek jest zmienny. Czasami jest to zwiedzanie samych stacji, włączając w to części techniczne, normalnie dla pasażerów niedostępne. Czasami są to przejażdżki zabytkowym taborem, połączone z wykładem na temat funkcjonowania metra. Innym razem można zwiedzić depo, czyli stację techniczno-postojową. Choć bilety nie są tanie, i kosztują od 300 – 600 Kč chętnych na zwiedzenie jest wielu. Mnie udało się dostać bilety dopiero za trzecim razem.

Przeczytaj też Praga mało znana – Nuslesky most

Program obejmował przejazd po linii C – najstarszej linii praskiego metra, przez siedem stacji od Kačerov do Hlavní Nádraží, zabytkowym pociągiem Ečs. To pierwszy odcinek kolejki podziemnej (+ jeszcze jedna stacja, Florenc), jaki oddano do użytku w Pradze. Budowano go od 1965 do 1974 roku. Nie było to łatwe, bo prócz drążenia tuneli, wymagało postawiania dużego, wysokiego na 40 metrów mostu, po którym, a właściwie w którym, metro mija domy ponad praskimi Nuslami.

Na kolejno odwiedzanych stacjach mogliśmy zobaczyć jak wygląda stanowisko sterowania ruchem, stanowisko dyspozytora oraz pomieszczenia kryjące infrastrukturę techniczną. Pociąg, wyjątkowo, jechał oświetlonym tunelem, dzięki czemu można było przyjrzeć się torom odstawczym, przejazdom oraz zjazdom na linię A. Podczas jazdy można było wejść do kabiny maszynisty i zobaczyć jak prowadzenie pociągu wygląda w praktyce. Podczas postojów maszyniści opowiadali ciekawostki o pracy w metrze oraz pokazywali co bardziej ciekawe elementy wyposażenia pociągu. Po raz pierwszy miałem okazję zobaczyć jak wygląda stanowisko odstawcze oraz całą procedurę zmiany kierunku jazdy. Panowie prowadzący wycieczkę, długoletni pracownicy praskiego metra, okazali się prawdziwymi pasjonatami tego środka transportu. Wiedzę o budowie i eksploatacji mieli w małym placu i chętnie dzielili się różnymi ciekawostkami. Bardzo interesujące były zwłaszcza pewne fakty historyczne, o których się na ogół nie mówi. Nie miałem pojęcia, że tak duży wpływ na praskie metro miały stosunki Praha – Moskwa. I chodzi nie tylko o wybór taboru.

Okazuje się, że praskie metro nocą nie śpi. W ciągu czterech godzin, gdy nie jest dostępne dla podróżnych, pracuje w nim cała armia ludzi. Przeprowadzane są remonty torów, naprawa infrastruktury, sprzątnie. Utrzymanie całego systemu w ruchu wymaga wiele pracy, na której wykonanie zostaje niezwykle mało czasu. Do tego kilka razy w roku w praskim metrze kręcone są sceny do filmów i reklamy.

Kolejne nocne zwiedzanie metra przewidziane jest na 4 września. Szczegółowy program zwiedzania znajdziecie tutaj, a tutaj możecie zarezerwować miejsca i kupić bilety.

Advertisements

One thought on “Praga mało znana – nocne zwiedzanie metra

Skomentuj!

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s