Pociągiem po Czechach – podsumowanie 2016 roku

Plan jest prosty – w ciągu pięciu lat przejechać całą siecią kolejową w Republice Czeskiej. Czemu dokładnie rok temu przyjąłem te dość szalone postanowienie? Doszedłem do wniosku, że przyszła pora przyjrzeć się Czechom od nieco innej strony… Przez ostatnią dekadę zjeździłem ten kraj wzdłuż i wszerz samochodem, i choć dla mnie jest to najwygodniejszy sposób podróżowania, to jednak ma swoje ograniczenia. Po pierwsze, kierowcy umykają pewne rzeczy – przecież najważniejsze, to skupić się na drodze. Podziwianie krajobrazów, owszem, ale przy okazji. Po drugie, podróżowanie własnym autem izoluje od ludzi. A ja jestem typem podglądacza. Lubię obserwować i podsłuchiwać ludzi. Jak się ubierają, co czytają, kupują, jedzą. I chyba najciekawsze – o czym rozmawiają. Uważam, że to świetny sposób na poznanie obcej kultury i zrozumienie świata. A podróże pociągami stwarzają wiele okazji do takich obserwacji.

W 2016 roku przejechałem ponad 7.000 km. Na dłuższych trasach i na lokalnych. Momentami nie było łatwo, bo czeskie koleje mają sieć gęstą i pełną odgałęzień. Chwilami było męcząco. Ale zawsze była to świetna zabawa i po roku już wiem, że swój plan będę realizował dalej.

Ponieważ trudno opisać wszystko za jednym zamachem, dziś skupię się na tych przejazdach, które z różnych powodów były szczególne lub nietypowe. A zatem…

Przejazd na trasie Břeclav – Lednice zabytkowym motrakiem M 131.1 / 801 o wdzięcznej nazwie Hurvínek. Linia do Lednic liczy sobie ponad 10o lat, Hurvínek blisko 70 więc była to taka retro-nostalgiczna przejażdżka.


Przejazd kolejnym zabytkowym motorakiem, tym razem typ M 262.1 / 831 na trasie Praha hl. n. –  Praha-Zličín. Świetna okazja aby zobaczyć Pragę od innej, mniej znanej strony. Linia miejscami pnie się po skalistych wzgórzach, miejscami przecina spokojne willowe dzielnice, momentami widać wspaniałą panoramę miasta. No i ten zabytkowy pojazd…


Kolejny raz Praga i przejazd innym starym motorakiem M 152 / 810 na trasie Praha Masarykovo nádr – Praha-Čakovice . Trasa miejscami bardzo malownicza, zwłaszcza w centrum, miejscami wręcz przeciwnie. Świetna okazja by ujrzeć nieco inne oblicze tego miasta. I doskonała lekcja dla osób zaślepionych urodą Pragi. Jadąc linią S34 można się naocznie przekonać, że stolica Czech skrywa kilka brzydkich sekretów, i jak każde inne miasto ma swoje problemy, których nie widać z Mostu Karola. Szczególnie fajnie jedzie się w wagonie doczepnym, który w tyłu na duże panoramiczne okna i wygodną kanapę.  Jako ciekawostkę dodam, że linia obsługiwana jest przez prywatnego przewoźnika KŽC Doprava, s.r.o.


I Praga po raz trzeci. Przejazd pociągiem elektrycznym wdzięcznie zwanym žabotlam na trasie Praha-Libeň – Roztoky u Prahy. Kolejna malownicza linia z widokiem na dolinę Veltavy. Woda, skaliste pagórki, dużo zieleni, znowu fantastyczny krajobraz. Wisienką na torcie był pociąg, który obsługuje tą trasę. Z zewnątrz tak brzydki, że aż ładny. W środku… klimat pociągu z nowojorskiego metra sprzed ery Rudiego Giuliani. Dużo grafitti, wlepek i te sprawy.  Nikt tego nie ususwa, bo składy w niedalejkiej przyszłości idą do kasacji. I w ogóle jest to już ostatnia linia, którą jednostki M471 / 451 obsługują regularnie.


Trasa Újezdec u Luhačovic – Luhačovice obsługiwana głównie przez motoraki serii 814. Na kilka godzin wcieliłem się w pensjonariusza sanatorium jadącego do wód. Bo Luhačovice są znanym Czeskim uzdrowiskiem. Śliczny park zdrojowy, urocze pensjonaty, depktaki… Kurort z wielką klasą i fasonem.


Krótka trasa Šumperk – Kouty nad Desnou. Bardzo zależało mi by pojechać tą trasą przed grudniem 2016, póki obsługiwały ją Železnice Desná we współpracy z Arriva. Od nowego rozkładu linie przejęły ČD. Co ciekawe, mimo odrędnej taryfy, bilety można było kupić w kasie ČD i nawet nie robili problemu z płatnością kartą.


Trasa Otrokovice – Stare Mesto na pokładzie pociągu Arriva typu 628.2 / 845. W dni robocze pociąg obsługuje linię Praha – Benešov u Prahy, a w sobotę przekształca się w pociąg międzynarodowy z Pragi do Trencina na Słowcji (do grudnia 2016), gdzie nocował, by w niedzielę wrócoć do Pragi i w tygodnio z powrotem robić za podmiejski. Od nowego rozkładu nieco się to zmieniło, kursów miedzynarodowych jest więcej, a pociągi Arrivy docierają aż do Nitry, nie mniej w dalszym ciągu są ciekawostką.


Niedługa trasa  Milotice nad Opavou-Vrbno pod Pradědem malowniczo wijąc się przez lasy, obsługiwana przez małego przewoźnika GW Train Regio. Fajne żółte motoraki serii 801, bardzo retro.


Last but not least, czyli trasa Ostrava – Mošnov, Ostrava Airport. Linia uruchomiona nieco ponad rok temu. Obsługiwana przez najnowsze pociągi Škoda RegioPanter 7 Ev /650. Na miejscu futurystyczna stacja połączona rękawem z lotniskowym terminalem. Szyko i wygodnie. Gdyby taka linia połączyła GOP z lotniskiem w Pyrzowicach… Ale o tym możemy sobie tylko pomarzyć.


Rok 2016 – trochę statystyki
Ilość przejechanych kilometrów: >7000
Koszt: jakieś 30% sumy jaką zapłaciłbym w Polsce za przejechanie takiego dystansu
Przewoźnicy: 6

Długie trasy:
Ostrava – Praha – Ostrava 5x
Ostrava – Pilzno – Ostrava 1x
Ostrava – Hradec Králové – Ostrava 1x
Ostrava – Kutná Hora – Ostrava 1x
Ostrava – Česká Třebová – Brno – Břeclav – Ołomuniec – Ostrava 1x

Lokalne trasy:
Zbyt wiele, by wymieniać, więc dodaję mapki. Trasy przejechane w 2016 roku zaznaczyłem czarnym kolorem.

 

Reklamy

4 thoughts on “Pociągiem po Czechach – podsumowanie 2016 roku

  1. O Dżizas, ale zazdroszczę! Kocham jeździć pociągami! Ile czasu ci to zajęło? O koszta nie pytam, bo takie zabawy to nie na studencką kieszeń :(. Ja póki co tylko Polski Bus w promocji ale dobre i tyle.

    Polubienie

    1. Te krótkie trasy jakieś 4 – 5 weekendów. W zależności od regionu. Najłatwiejszy był region zlínsky – udało się w jeden dzień. Z innymi regionami jeszcze się męczę, bo na niektórych odnogach pociągi nie jeżdżą zbyt często.

      Polubienie

A Ty co o tym sądzisz? Podziel się opinią i skomentuj!

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s