Na czeskich torach – Leo Express

Leo Express to, obok ČD i RegioJet, jeden z „dużych” czeskich przewoźników kolejowych. Charakterystyczne czarno-złote pociągi jeżdżą na trasach: Praha – Bohumín, Praha – Staré Město u Uherského Hradiště oraz Praha – Prešov/Košice via Bohumín i Český Těšín.

Wszystkie połączenia kolejowe obsługiwane są jednym typem pociągu – pięcioczłonowym Stadler Flirt 3. Nie jest to pociąg w Polsce nieznany, bo podobnymi jednostkami, tyle, że o 8 członach, wozi podróżnych PKP Intercity, a kilka Flirtów w wersji aglomeracyjnej mają też Koleje Śląskie. Flirty Leo Express podzielone są na trzy klasy Premium, Business, Economy, przy czym w tej ostatniej wydzielono część dedykowaną podróżnym z dziećmi.

Gdy po raz pierwszy kupowałem bilety na Leo Express z Ostrawy do Pragi, byłem bardzo ciekawy jak Flirt sprawdzi się na ponad 300 km trasie. Miałem lekkie obawy, że będzie to męcząca podróż, bo mnie ten pociąg kojarzy się głównie z przejazdami aglomeracyjnymi. Jednak wersja długodystansowa okazała się znacznie bardziej wygodna.

Siedzenia w klasie Economy ustawione są w układzie 2+2 i szerokością nie odbiegają od tego, co znamy z klasycznych wagonów 2 klasy. Mają podpórki na nogi, duże rozkładane stoliki i jeden mankament – brak jakiejś rozsądnej kieszeni, gdzie można by na moment odłożyć książkę czy iPada. Jest to nieco denerwujące, gdy zamówi się na przykład coś do jedzenia, bo w tym momencie z rzeczami nie ma co zrobić i ratunkiem pozostaje półka na bagaż nad siedzeniem. Prócz oczywistej rzeczy jaką jest klimatyzacja, Flirty wyposażono w gniazdka 230 V przy siedzeniach oraz bezprzewodowy internet i system rozrywki pokładowej. Do szczęścia zabrakło gniazdek USB, które pozwoliłby na ładowanie sprzętu bez ładowarki. W pociągu są trzy (naprawdę czyste) toalety, przy czym tylko jedna normalnych rozmiarów. Pozostałe mają wielkość niedużej szafy i delikatnie mówiąc są mało wygodne. Za to izolacja dźwiękowa/zapachowa jest bez zastrzeżeń.

Największym atutem Leo Express jest obsługa. Stewardzi są uprzejmi i pomocni i w niczym nie przypominają typowych drużyn konduktorskich. W Leo Express każdy pociąg obsługuje około 4 – 5 osób i są od spełniania zachcianek podróżnych. Z niedowierzaniem patrzyłem, jak praktycznie przez całą drogę krzątają się po pociągu roznosząc jedzenie, napoje, poprawiając, układając, a jak trzeba, to i przy bagażu pomogą. Nieco obawiałem się, że będą uprawiać agresywną sprzedaż, niczym w tanich liniach lotniczych, ale w Leo nic takiego nie ma miejsca. Może dla tego, że do korzystanie z cateringu nie musieli nikogo namawiać, bo ceny napojów i przekąsek są całkiem rozsądne.

Czeskie koleje od zawsze znane są z wysokiej jakości usług restauracyjnych, znacznie lepszych niż u nas w Warsie. Leo Express choć prywatny, tradycję podtrzymuje. Menu jak na pociąg pozbawiony wagonu restauracyjnego (Flirty mają niewielkie kuchnie, podobne jak w samolotach) może nie jest specjalnie bogate, ale głodnym się nie wysiądzie. W wyższych klasach podawane są gorące posiłki w cenie biletu, w ekonomicznej można je dokupić (w miarę dostępności, po pierwszeństwo mają klasy Premium i Business). Prócz dań ciepłych można kupić sałatki, bagietki czy desery. Ceny nie odbiegają od tych w sklepach czy na stacjach benzynowych, i w porównaniu z naszym Warsem jest taniej 2 lub 3 razy. Z tego co widziałem, z cateringu korzystała zdecydowana większość pasażerów.

O internecie i systemie rozrywki pokładowej nie ma się co rozpisywać – jest i działa. Jednak wymagany jest własny tablet. Dostępna są muzyka, filmy oraz gry a także, co chyba najciekawsze, podgląd z kamer umieszczonych na końcach (początkach?) pociągu. No właśnie, podróż Leo Express może być nieco problematyczna dla osób, które źle znoszą jazdę tyłem. Na jednej ze stacji pociąg zmienia kierunek jazdy, więc bez względu na to, jakie miejsce się wykupi, za każdym razem jedzie się także tyłem

Na koniec nieco o cenach biletów. Czasy, kiedy można było przejechać z Ostravy do Prahy za 99 Kč niestety dawno minęły i raczej nie wrócą. Leo Express jest droższy od RegioJet (zwłaszcza, że ten ostatnio dodał klasę LowCost), a momentami bywa droższy od narodowego przewoźnika. Mocno premiowana jest wczesna rezerwacja – z im większym wyprzedzeniem kupisz bilet, tym masz taniej. Leo jest dla rozsądnych, a nie spontanicznych. Systematycznie psuje się też program lojalnościowy. Gdy zaczynałem jeździć pociągami Leo Express w 2014 roku, karta dawała zniżki u partnerów, a członkowie Smile Klub dostawali bonusy za każdy przejazd. Wraz z ekspansją na zagraniczne rynki program partnerskich zniżek zlikwidowano, a bonusy za przejechane kilometry naliczane są znacznie mniej korzystnie. Jednym z dodatkowych sposobów na obniżenie ceny biletu było doładowanie elektronicznej portmonetki – za doładowanie w kwocie ok. 1200 Kč otrzymywało się 10% więcej. Teraz jest to tylko 7% przy doładowaniu na minimum 2500 Kč. Dla osób rzadko korzystających z usług Leo Express jedyną korzyścią z posiadania karty Smile Club będzie „welcome drink” w postaci darmowej puszki Kofoli.

To ile to kosztuje? Bilet w jedną stronę kupowany w czwartek 6 kwietnia na sobotę 8 kwietnia wyceniono 329 CZK…
Rezerwacja na ČD, ta sama trasa, ten sam dzień, podobna godzina odjazdu i tylko 219 CZK.

 

I na koniec RegioJet. Zdecydowanie najtaniej, choć tu odjazd jest prawie godzinę później.

Czy warto jeździć z Leo Express? Myślę, że głównymi atutami tego przewoźnika są wysoki standard obsługi oraz bezpieczeństwo na pokładzie, co jest dość ważne zwłaszcza na wieczornych i nocnych kursach. Co do cen biletów, szukaj promocji – wtedy pojedziesz z Leo Express nie tylko miło, ale też taniej.

W ciągu 3 lat ceny cateringu na pokładach Leo Express wzrosły o jakieś 10%. Dwie bagiety i dwie duże kawy kosztują około 25zł. W Warsie podobny zestaw 43zł.

image

image

Znaczną część trasy Flirt pędzi 160 km/h. W środku jest cicho, nie szarpie i nie trzęsie. Z taką samą prędkością jedzie Pendolino, bo na czeskich torach obowiązuje ograniczenie prędkości do 160km/h.

image

System rozrywki pokładowej. Przyda się tablet lub telefon z Wi-Fi.

image

Dla posiadaczy s:)mile card Kofola gratis :-). Kartę można otrzymać za darmo w każdej kasie Leo Express.

Advertisements

4 thoughts on “Na czeskich torach – Leo Express

  1. trzy toalety?? Toż to cud!

    Piszę ironicznie, gdyż większość nowych polskich składów (fakt, że tych aglomeracyjnych) ma jeden kibel, więc wiadomo jak to wygląda w przypadku dużej liczby pasażerów albo gdy się zatka, co zdarza się często 😉

    Lubię to

    1. No, jest to pewien komfort, choć 3 toalety na 237 osób to też żaden szał. Z drugiej strony 6-członowe Elfy 27WEb, które jeżdżą w barwach KŚ mają „aż” jedną toaletę :). Na trasie typu S1 może to być problem… Wiem, że mało kto jeździ od początku do końca, ale pociągi aglomeracyjne często jeżdżą wypełnione na full. I tak nic nie przebije ex-warszawskich 14WE, które nie miały ani jednej toalety, a jeździły na S5 Katowice – Zwardoń. I pomyśleć, że w Czechach nawet w każdym motoraku jest kibel…

      Lubię to

      1. Miewam wątpliwą przyjemność podróżowania w składach, gdzie ta jedna toaleta akurat się zatyka, wylewa (w ostatnią w sobotę do Głuchołaz – czuć w całym pociągu) albo jest nieczynna. Ewentualnie ktoś w niej pali i każdy następny od razu śmierdzi fajami. Nie wiem skąd taka polityka, bo przecież w pośpiechach z osobnymi wagonami kibel jest w każdym wagonie (kiedyś były i dwa), a tu jeden. Czy nagle ludzie przestali mieć potrzeby fizjologiczne? Dużo osób, w tym ja, wybiera pociąg właśnie z powodu komfortu związanego z tymi potrzebami, które raczej zdarzają się każdemu człowiekowi.

        Lubię to

      2. Potrzeby fizjologiczne widać są mało istotne, gdy w grę wchodzą koszty. Toaleta kosztuje. Lepiej w jej miejsce zamówić pierdyliard ekranów LCD do wyświetlania niczego, oraz belki LED wyświetlające tekst we wszystkich kolorach świata. Po za tym opróżnianie toalet kosztuje, podobnie jak sprzątanie. Po co mnożyć koszty, skoro ludzie zacisną nogi i pojadą bo nie mają wyboru. A potem mamy zaszczane dworce i perony…

        Lubię to

Skomentuj!

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s