Praga dla znudzonych – Žabotlam i linia S41

Dzisiejszy wpis dedykuję nie tylko miłośnikom kolei i transportu, ale także tym, którzy interesują się codziennym życiem i historią Pragi. Macie ostatnią okazję by poznać i pożegnać legendę praskiej kolejowej komunikacji podmiejskiej – kultowe žabotlamy czyli pociągi elektryczne serii 451.

Pociągi serii 451/452 znane także jako žabotlamy, emilky czy pantografy były pierwszymi w historii Czechosłowacji elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Prócz dość specyficznego ale bardzo sympatycznego wyglądu cechowały je dość śmiałe rozwiązania techniczne, dzięki którym znacznie wyprzedzały swoją epokę. Składy były bardzo dynamiczne i miały krotką drogę hamowania, więc doskonale sprawdzały się na podmiejskich trasach. Jednak największą ciekawostką była niska podłoga, dzięki której do wagonu można było wejść bez pokonywania stopni. Podobne rozwiązania zachodnioeuropejscy producenci taboru zaczęli stosować dopiero dwie dekady później.

Pociągi serii 451/452 produkowane były w latach 1964-1973. Zbudowano w sumie 62 czterowagonowe składy, które kursowały głównie w Pradze oraz w rejonie Koszyc. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku žabotlamy zaczęto zastępować nowoczesnymi pietrowymi składami serii 471 znanymi pod nazwą City Elefant.

Obecnie w eksploatacji znajdują się ostatnie trzy žabotlamy. W dni robocze obsługują linię podmiejską S41 Praha-Libeň – Roztoky u Prahy. W weekendy najczęściej przechodzą pobieżne naprawy lub obsługują losowo inne podmiejskie linie. Jedno jest pewne, ich koniec jest bliski i praktycznie w każdej chili mogą zniknąć z czeskich torów.
Ja skusiłem się na podróż linią S41 dwa lata temu i uważam, że warto poświęcić czas na taką wycieczkę. Z okien pociągu rozciąga się malowniczy widok na dolinę Veltavy. Woda, skaliste pagórki, dużo zieleni, fantastyczny krajobraz, który uświadamia, na jak bardzo pagórkowatym terenie położona jest czeska stolica. Na ale wisienką na torcie jest sam pociąg.Z zewnątrz tak brzydki, że aż ładny, z przodem kojarzącym się nieco z żabą. W środku… klimat pociągu z nowojorskiego metra sprzed ery Rudiego Giuliani. Dużo grafitti, wlepek i te sprawy. Jeśli nie chcesz jechać aż pod Pragę do końcowej stacji, pojedź žabotlamem do stacji Praha-Podbaba i przy okazji odwiedź jeden z najciekawszych praskich zabytków industrialnych – starą oczyszczalnię ścieków, o której więcej możesz przeczytać tutaj.

Žabotlam na stacji Roztoky u Prahy
Žabotlam w środku
Žabotlam w środku
Stacja Roztoky u Prahy

Jak wygląda faktyczny koniec tych kultowych składów miałem okazję przekonać się jesienią ubiegłego roku w depo na stacji Česká Třebová. To właśnie tam trafiła część składów 451 w oczekiwaniu na zezłomowanie w Ołomuńcu. Była to doskonała okazja by dokładnie przyjrzeć się samej konstrukcji pociągu. Mimo sędziwego wieku pudła wagonów były w całkiem dobrym stanie i gdyby nie brak części zapasowych, žabotlamy mogłyby jeszcze trochę pojeździć. Na pocieszenie dodam, że Koleje czeskie zachowały jeden skład w celach muzealnych. Został odrestaurowanych i będzie go można podziwiać z okazji imprez okolicznościowych. Póki co zapraszam do Pragi na nostalgiczną podróż kultowym pociągiem.

Žabotlam na cmentarzysku w depo na stacji Česká Třebová tuż przed zezłomowaniem.
Žabotlam na cmentarzysku w depo na stacji Česká Třebová tuż przed zezłomowaniem.
Žabotlam na cmentarzysku w depo na stacji Česká Třebová tuż przed zezłomowaniem.
Žabotlam na cmentarzysku w depo na stacji Česká Třebová tuż przed zezłomowaniem.
Žabotlam na cmentarzysku w depo na stacji Česká Třebová tuż przed zezłomowaniem.
Žabotlam na cmentarzysku w depo na stacji Česká Třebová tuż przed zezłomowaniem.

 

4 thoughts on “Praga dla znudzonych – Žabotlam i linia S41

  1. Witam dzięki za fajny artykuł będę w Pradze od 9 kwietnia jak zwykle będę miał bilet miesięczny na komunikację proszę o podpowiedz jakie bilety dokupić żeby przejechać całą trasę tym pociągiem ,z którego dworca zaczyna bieg jeśli pamiętasz ile kosztował bilet.Oczyszczalnie też zwiedzę dzięki za ciekawe opisy

    Polubienie

A Ty co o tym sądzisz? Podziel się opinią i skomentuj!

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s