Pociągiem po Czechach – podsumowanie 2017 roku


Plan jest prosty – w ciągu pięciu lat przejechać całą siecią kolejową w Republice Czeskiej. Czemu dwa lata temu przyjąłem te dość szalone postanowienie? Doszedłem do wniosku, że przyszła pora przyjrzeć się Czeskiej republice jaki i samym Czechom od nieco innej strony… Przez ostatnią dekadę zjeździłem ten kraj wzdłuż i wszerz samochodem, i choć dla mnie jest to najwygodniejszy sposób podróżowania, to jednak ma swoje ograniczenia. Po pierwsze, kierowcy umykają pewne rzeczy – przecież najważniejsze, to skupić się na drodze. Podziwianie krajobrazów, owszem, ale przy okazji. Po drugie, podróżowanie własnym autem izoluje od ludzi. A ja jestem typem podglądacza. Lubię obserwować i podsłuchiwać ludzi. Jak się ubierają, co czytają, kupują, jedzą. I chyba najciekawsze – o czym rozmawiają. Uważam, że to świetny sposób na poznanie obcej kultury i zrozumienie świata. A podróże pociągami stwarzają wiele okazji do takich obserwacji.

W 2017 roku przejechałem czeskimi pociągami ponad 15.000 km (rok wcześniej było to nieco ponad 7.000 km). Blisko 10.000 km przypadło na trasę Ostrava-Praha-Ostrava, ponieważ ze względu na dokuczliwy remont autostrady D1, do czeskiej stolic jeździłem prawie wyłącznie pociągiem. Reszta kilometrów przypadła na trasy mniej lub bardziej lokalne. Rok temu pisałem, że jeżdżenie pociągiem po Czechach to świetna zabawa i w dalszym ciągu podtrzymuję to twierdzenie.

Zobacz też: Jak przeżyć w czeskim pociągu

Podobnie jak rok temu, w podsumowaniu skupię się na tych przejazdach, które z różnych powodów były szczególne lub nietypowe. A zatem…

Motorový vůz M 120.4 aka věžák

Jedną z najciekawszych i zarazem najmniej komfortowych podróży koleją w Czeskiej republice odbyłem na dość krótkiej lokalnej trasie Šumperk – Velké Losiny. Była to okolicznościowa jazda zabytkowym motorakiem typu M120.4 znanym też pod potoczną nazwą „věžák”. Nazwę tę wagon zawdzięcza charakterystycznej wieży, w której znajduje się… stanowisko motorniczego. Wagony typu M120 produkowano w latach 1930-1935 i do dziś przetrwały jednie dwie sztuki: M120.417 z roku 1931 oraz M120.485 z roku 1935. Jazda była równie ciekawym doświadczeniem co mało komfortowym doświadczeniem. Centralnie umieszczony silnik mocno dawał się we znaki hałasem i wibracjami. Na szczęście na tak krótkiej trasie nie miało to dużego znaczenia.

Elektrická dráha Tábor–Bechyně

Zelektryfikowana trasa kolejowa Tábor–Bechyně jest unikatem w skali całej Republiki. Po pierwsze dla tego, że była to pierwsza trasa z trakcją elektryczną. Po drugie w drutach płynie prąd o dość niespotykanym napięciu 1500V i z tego powodu na co dzień linia obsługiwana jest taborem spalinowym. Po trzecie, w sezonie letnim po linii kursuje zabytkowy elektryczny tabor. Po czwarte, w ciągu linii znajduje się dość specyficzny most kolejowo-drogowy.

Jindřichohradecké místní dráhy

Jindřichohradecké místní dráhy czyli jedna z dwóch funkcjonujących sieci wąskotorowych na terenie Republiki. Sieć dzieli się na dwie części: Novobystřická lokálka oraz Obrataňská lokálka. Jedna obsługiwana jest dość specyficznymi wozami motorowymi, pod drugiej jeżdżą lokomotywy spalinowe z wagonami. Na trasie, od czasu do czasu, organizowane są przejazdy lokomotyw parowych.


Zobacz też: Jak przeżyć na czeskim dworcu kolejowym

GW Train Regio Linka R25 Plzeň – Most

Jedna z kilku tras, na obsługę której przetarg wygrała firma GW Train. Na linii R25 Plzeň – Most kursują wyłącznie niemieckie wozy motorowe typu 628.2 i to one były głównym powodem dla którego chciałem jechać tą trasą. Nie powiem, wrażenia z jazdy były dość przyjemne mimo, że tabor czasy młodości ma już dawno za sobą.

Švestková dráha

Švestková dráha czyli turystyczna linia T4 Lovosice – Most obsługiwana przez AŽD Praha. Trasa przejazdu wiedzie po wyłączonej z regularnego ruchu linii kolejowej, która jest swego rodzaju poligonem doświadczalnym firmy AŽD Praha. To tam testowane są różne urządzenia do sterowania i zabezpieczania ruchu. Trasa prowadzi przez bardzo malownicze obszary, które zwłaszcza pod koniec lata wyglądają przepięknie.

Zobacz też: Jak bezstresowo jeździć pociągiem w Czechach – aplikacja ČD Můj vlak

Mapki

I na koniec nieco konkretów odnoście przejechanych tras, czyli mapki. Trasy, które do tej pory udało mi się przejechać choć raz zaznaczone są na czarno. Czerwone pozostały do przejechania.










 

 

A Ty co o tym sądzisz? Podziel się opinią i skomentuj!

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.