Pociągiem do Pragi – mini przewodnik po przewoźnikach i ofertach


W związku z licznym pytaniami na temat kolejowych biletów do Pragi przygotowałem małe porównanie przewoźników kolejowych jeżdżących na trasie Český Těšín/Bohumín/Ostrava – Praha. Z tego wpisu dowiesz się nieco na temat standardu i zakresu oferowanych usług oraz poznasz najbardziej opłacalne typy biletów.

Od strony województwa śląskiego pociągiem do Pragi można dojechać korzystając z usług czterech przewoźników kolejowych: PKP Intercity, České dráhy, Leo Express i RegioJet. Na temat oferty pierwszego przewoźnika nie będę się wypowiadał, bo z usług PKP Intercity w relacjach międzynarodowych nie korzystam ze względu na absurdalnie wysokie ceny biletów i żałośnie małą ilość połączeń. Zdecydowanie wolę pojechać do Bohumina/Ostravy i tam wsiąść w czeski pociąg. Jeśli masz auto to i Tobie polecam takie rozwiązanie.

České dráhy

Nie będę ukrywał, że to mój ulubiony przewoźnik kolejowy. Zapewnia rozsądne ceny biletów, dużą ilość połączeń i wysoki standard podróży. Pociągi do Pragi jeżdżą głównie z Bohumina, jednak jest też kilka bezpośrednich połączeń z Czeskiego Cieszyna. Do wyboru są pociągi Pendolino oraz składy złożone z klasycznych wagonów. České dráhy dzięki biletom sieciowym są bezkonkurencyjne cenowo jeśli chodzi o weekendowe wyjazdy do Pragi. A duża ilość połączeń pozwala dogodnie rozplanować podróż. České dráhy zapewniają największy wachlarz usług dodatkowych, które bardzo podnoszą komfort podróży. Wszystkie składy kursujące na trasie do Pragi mają wagon z miejscami dla niepełnosprawnych, stojaki na rowery, kino dla dzieci, przedziały dla podróżujących z dziećmi, przedziały dla samotnie podróżujących kobiet. W prawie wszystkich jest wagon restauracyjny lub barowy. Do tego dochodzi wszystkomająca aplikacja na telefon, która w dużym stopniu ułatwia podróżowanie. České dráhy zapewniają zwrot kasy za bilety, pod warunkiem, że rezygnacja nastąpiła nie później niż 15 minut przed odjazdem pociągu. Dotyczy to także zakupionych miejscówek. W dodatku dostajesz realne pieniądze, a nie środki na wirtualne konto, za które możesz kupić jedynie kolejny bilet. To daje niesamowity komfort psychiczny, bo podczas podroży, zwłaszcza tych z przesiadkami zdarzyć się może wszystko. Sam korzystałem z możliwości anulowania biletu, gdy w Pradze z powodu awarii nie kursowały tramwaje i nie miałem szans dotrzeć na czas na dworzec. Procedura zwrotu ograniczała się do kilku kliknięć w aplikacji i następnego dnia pieniądze wróciły na moją kartę.

RegioJet

Jak dla mnie to przewoźnik numer 2. Pociągi RegioJet jeżdżą przez Czeski Cieszyn więc są łatwo dostępne dla mieszkańców Podbeskidzia. Cała reszta może bezpłatną autostradą dojechać do Ostravy i z dworca Ostrava Svinov (lub hlavni, choć nie polecam) pojechać RJ do Pragi. RJ dysponuje wygodnymi wagonami w różnych konfiguracjach, więc każdy znajdzie to co lubi, zwłaszcza jeśli trochę głębiej sięgnie do kieszeni. Nie jest to dużym wysiłkiem finansowym, bo bilety RegioJet należą do najtańszych z całej trójki. Nie trzeba się specjalnie starać, by na trasie Ostrava – Praha trafić na bilety po 139 – 159 koron. Standardem jest wi-fi, dostęp do systemu rozrywki pokładowej, klimatyzacja i miejscówka w cenie biletu. Za skórzane siedzenia, szerokie siedzenia czy miejsce w czteroosobowych przedziałach trzeba już nieco dopłacić. Co nie zmienia faktu, że butelkę wody dostaje za darmo każdy, a w klasach wyższych niż Low Cost w cenie są także inne napoje i prasa. Bolączką RegioJet jest fatalne choć tanie jedzenie, średnio uprzejma obsługa i lekkie problemy z czystością. RegioJet także pozwala na zwrot biletu do 15 minut przed odjazdem, jednak jeśli zrobisz to w kasie potrącą ci 10% ceny biletu.

Leo Express

Przewoźnik z niewiadomych mi przyczyn uwielbiany w Polsce. Jeździ głównie z Bohumina, choć są i dwa połączenia z Czeskiego Cieszyna. Zaoferował też na chwilę jedno połącznie z Krakowa w mało atrakcyjnych godzinach, ale wszyscy są nim zachwyceni. No dobra, „wszyscy” to duże uproszczenie. Na dźwięk nazwy Leo Express robią w majtki mikole- teoretycy, którzy wieszczą, że pojawienie się takiej konkurencji przewróci do góry nogami polski rynek przewozów kolejowych oraz grupa naiwniaków, którzy wierzą, że z LE będą podróżować za złotówkę. Nic z tego, bo w ogólnym rozrachunku podróżowanie LE wychodzi wyraźniej drożej niż z RegioJet i porównywalnie jak České dráhy. Chyba, że kupi się bilet z dużym wyprzedzeniem lub w którejś z promocji. Jeśli i tak masz zamiar jechać z Bohumina i nie trafiłeś na jakąś super promocję to daj sobie spokój z Leo Express.
Był czas, kiedy z usług LE korzystałem dość dużo ale w końcu straciłem do nich cierpliwość i teraz z LE podróżować nie lubię. Po pierwsze, niesamowicie mieszają z rozkładem jazdy. Jeżdżą, nie jeżdżą, co chwilę nowy pomysł na życie. Po drugie nie mają rezerw taborowych, co oznacza odwoływanie połączeń w przypadku nawet drobnych awarii, a w przypadku poważnych przebudowę siatki połączeń. Jeśli odwołają połączenie, przebookowanie biletu na kolejne połączenie jest praktycznie niemożliwe, bo pociągi jeżdżą prawie pełne. Nie pozostaje nic innego jak odebrać kasę i iść do konkurencji. W dodatku tabor w postaci Flirtów też do najwygodniejszego nie należy. Flirty świetnie sprawdzają się jako pociągi regionalne, jednak na dłuższych dystansach już tak fajnie nie jest. Choćby za sprawą toalet. W normalnym wagonie są dwie duże toalety na każdy wagon, LE na jedną pełnowymiarową i dwie wielkości schowka na szczotki na cały skład. Życzę powodzenia osobom podróżującym z małymi dziećmi oraz tym mniej sprawnym ruchowo. W dodatku wagony wypchane są do granic możliwości, bo gdzieś trzeba było upchnąć te trzy klasy, przedział dla dzieci, kuchnię itp. itd. w wyniku czego nie za bardzo jest gdzie się przejść, by nogi rozprostować. Zupełnie jak w autobusie. Niegdyś perfekcyjna obsługa też pozostała już wspomnieniem i Leo Express broni się już wyłącznie smacznym i atrakcyjnym cenowo menu. We wszystkich Flirtach Leo Express dostępne jest darmowe wi-fi i system rozrywki pokładowej. W Leo Express pozwala zwrócić bilet do momentu odjazdu pociągu, jednak przy zwrocie biletu pobierana jest opłata transakcyjna 30 CZK/5 PLN. Opłata nie ulega pobraniu jeśli zgodzisz się na zwrot w formie LEO koron. W dodatku zwrot biletu nie jest możliwy przy biletach z ofert specjalnych.

Którego przewoźnika wybrać?

Gdy głównym kryterium jest cena…

Jeśli kierujesz się jedynie ceną, a nie masz czasu i ochoty polować na promocje niezłym wyborem będzie RegioJet i jego oferta Low Cost. Jest duża szansa, że nawet na kilka godzin przed odjazdem pociągu kupisz bilet w cenie poniżej 200 koron.

Gdy planujesz jednodniowy wypad do Pragi w weekend, we dwoje lub z dziećmi…

Na jednodniowy weekendowy wypad do Pragi najlepiej jechać z České dráhy. Ich całodniowy bilet sieciowy za 679 koron ważny jest dla dwóch osób dorosłych i trojga dzieci do 15 roku życia.

Gdy jedziesz w niewielkiej grupie…

Dla małych grup świetną ofertę mają České dráhy. U tego przewoźnika grupa liczy od 2 osób. Zamiast kupować dwa osobne bilety, lepiej kupić bilet grupowy. Wtedy za drugą osobą jest naliczany rabat 25%. Jeśli w grupie jedzie więcej osób, to każda kolejna dostaje rabat 50%, wg. schematu: 1 osoba  – płaci 100% ceny biletu, 2 osoba – 75% ceny biletu, 3 osoba i kolejne – 50% ceny biletu.

Jak kupować bilety, by zapłacić jak najtaniej.

Zapomnij o tradycyjnych kasach. Internet rządzi. Wszyscy przewoźnicy mają aplikacje pozwalające na zakup biletu, więc nie ma problemu, by z dowolnego miejsca sprawdzić, który z nich aktualnie oferuje bilet w najlepszej cenie. Kupując bilety przez internet lub aplikację możesz liczyć na dodatkowe bonusy jak darmowa miejscówka (České dráhy) czy punkty w programie lojalnościowym (České dráhy). Co ważne, bilety zakupione przez aplikację czy internet można w ten sam sposób zwrócić (České dráhy, RegioJet, Leo Express), co znacznie ułatwia zmiany w podróży. Cała trójka stosuje płynne ceny biletów, które zależą głównie od godzin i dni tygodnia w jakie realizowane jest dane połączenie. Często stosowane jest praktyka, że im mniej wolnych miejsc na dane połącznie tym droższe bilety, więc tym bardziej nie należy czekać do ostatnich chwili, bo LAST MINUTE umarło już dawno, dawno temu.

 

A Ty co o tym sądzisz? Podziel się opinią i skomentuj!

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.