Wyszehradzki most kolejowy w Pradze

Pora na kolejną nieoczywistą atrakcję Pragi. Na początek zrobimy sobie mały spacer z centrum, wzdłuż prawego brzegu Wełtawy, w kierunku Wyszehradu. Po kilkunastominutowym marszu docieramy do praskiego Podskalí, a konkretnie do miejsca zwanego Výtoň. To tu od XiV w. funkcjonowało cło, na którym pobierano opłaty za drewno spławiane Wełtawą. Co prawda z dawnej osady pozostał jedynie mały budynek, w którym dziś mieści się gościniec, ale nic się nie przejmuj, bo celem naszego spaceru jest zupełnie inna budowla – most kolejowy.

Pierwszą przeprawę kolejową na Výtoňi wybudowano w 1892 roku. Linia kolejowa przebiegająca przez jednotorowy most łączyła Dworzec Kaiser-Franz-Joseph (dzisiejszy Praha hlavní nádraží) z Dworcem Zachodnim (dzisiejszy Nádraží Praha-Smíchov). Niestety już po kilku latach okazało się, że jeden tor jest niewystarczający do obsługi coraz większego ruchu pociągów. W 1901 roku „stary” most zastąpiono nowym, szerszym, o dwóch torach oraz dwóch chodnikach dla pieszych.

Choć most sam w sobie nie jest jakimś cudem architektury, ma swój niepowtarzalny urok. Ponad stuletnia stalowa konstrukcja jest niezwykle fotogeniczna. Z chodników prowadzących wzdłuż mostu, z jednej strony rozciąga się jeden z ładniejszych widoków na Wyszehrad i kościół Świętego Piotra i Pawła, z drugiej na Zamek na Hradczanach. Most kolejowy nie jest (jeszcze) zbyt popularny wśród turystów, oblegających odległe o zaledwie parę kroków centrum miasta. Dzięki temu jest doskonałym punktem obserwacyjnym, a pobliska przystań parostatków jest dodatkową atrakcją.

Widok z mostu w kierunku centrum Pragi. W tle, z lewej strony widoczny Zamek na Hradczanach. Lekko pordzewiała konstrukcja mostu ma swój specyficzny urok. Chodnik, a właściwie pomost dla pieszych wyłożony drewnianymi deskami nie budzi zaufania, jednak całość świetnie się trzyma. Widok na Wyszehrad. Z prawej strony kościół św. Piotra i Pawła Mały biały budynek to dawna siedziba cła. Dziś mieści się tam gościniec.

Komentarze

2 thoughts on “Wyszehradzki most kolejowy w Pradze”

Leave a Comment