RegioJet – Rychlíková linka R8 Bohumín – Brno

Byłeś już w Pradze? To teraz kolej na podróż do Brna. Dzięki nowej ofercie RegioJet przejazd pociągiem do stolicy kraju południowomorawskiego jest tania i komfortowa jak nigdy wcześniej.

Koleje w Republice Czeskiej są koronnym przykładem na to, że konkurencja na torach czyni cuda. Od 15 grudnia 2019 obsługę popularnej linii pośpiesznej R8 łączącej Bohumín z Brnem przez Ostrawę i Přerov przejął prywatny przewoźnik RegioJet. Dzięki temu ceny biletów na tej trasie spadły o kilkadziesiąt procent, a podróż stała się znacznie bardziej komfortowa dzięki wagonom z klimatyzacją i obsługą.

Tak było…

Do 15 grudnia 2019 linię R8 obsługiwał czeski przewoźnik narodowy České dráhy. Mimo dużej popularności trasy, pociągi były zestawiane z dość leciwych wagonów bez klimatyzacji, nowoczesnych toalet i dostępu do wi-fi. Biorąc pod uwagę niski standard podróży, ceny biletów były dość wysokie. Przejazd na trasie Ostrava-Svinov – Brno kosztował minimum 254 korony za miejsce w 2 klasie.

Tak jest…

Od 15 grudnia 2019 obsługę linii R8 łączącej przejął wyłoniony w przetargu prywatny przewoźnik RegioJet. Ceny biletów spadły do 100* koron z trasę Ostrava-Svinov – Brno w drugiej klasie.

Do obsługi linii R8 przeznaczono wagony z klimatyzacją i toaletami z zamkniętym obiegiem. Podróżni mają dostęp do darmowego wi-fi oraz systemu rozrywki pokładowej. Zgodnie ze standardami RegioJet pasażerami opiekują się stewardzi, a na pokładzie można zakupić jedzenie oraz napoje.

Pociągi na linii R8 zestawione są z 5 wagonów. Jednego przedziałowego wagonu pierwszej klasy, dwóch przedziałowych wagonów drugiej klasy, dwóch bezprzedziałowych wagonów drugiej klasy.
Wagony pierwszej klasy są dokładnie takie same, jak te obsługujące klasę Standard na komercyjnych trasach RegioJet. Wagony bezprzedziałowe są takie same, jak te obsługujące klasę LowCost. Nowością są wagony przedziałowe klasy drugiej, które przewoźnik przerobił z niemieckich wagonów sypialnych.

Wrażenia z przejazdu

Choć do Brna lubię jeździć autem, postanowiłem sprawdzić jak jedzie się z RegioJet. Przedświąteczny weekend był idealny na taki eksperyment, bo w czasie zakupowego szału parkowanie w Brnie to totalny koszmar. Interesowały mnie zwłaszcza przedziałowe wagony drugiej klasy, które przewoźnik kupił specjalnie z myślą o tej klasie. Pozostałymi typami wagonów jeździłem już na trasie Ostrava – Praha.

Wagon przedziałowy klasy drugiej

Nie da się ukryć, że wagony pierwszą młodość mają już dawno za sobą. Jednak w czasie przeróbki odświeżono wnętrze i wstawiono nowe fotele. W każdym przedziale jest tylko 6 miejsc, fotele są wygodne, przestrzeń między siedzeniami spora, więc jedzie się bardzo wygodnie. Estetykę podnosi dywanowa wykładzina na podłodze. Stolik pod oknem jest symboliczny, ale między siedzeniami są uchwyty na kubki i butelki, więc nie ma problemu by wypić coś gorącego bez potrzeby trzymania kubka cały czas w rękach. Jak wspominałem nowe fotele są bardzo wygodne. Każdy z nich ma dwa podłokietniki, a nachylenie oparcia można regulować.

Wagon przedziałowy klasy pierwszej

Pierwsze, co się rzuca w oczy po wejściu do przedziału to długi stolik. Mogą z niego korzystać pasażerowie siedzący przy oknie i na środku. Podróżni siedzący od strony korytarza mają do dyspozycji własny rozkładany stolik, ukryty w podłokietniku. Przedziały wyposażone są w szerokie miękkie siedzenia typu kanapowego. Jak dla mnie nieco zbyt miękkie, bardziej preferuję fotele z drugiej klasy. Podłogę, podobnie jak w klasie drugiej, wyłożono wykładziną dywanową. Jeśli mam być szczery to druga klasa bardziej przypadła mi do gustu. Co nie zmienia faktu, że stolik w klasie pierwsze świetnie nadaje się do pracy na laptopie. Jest na tyle duży, że miejsca wystarczy na komputer każdego z pasażerów.

Pasażerowie pierwszej klasy otrzymują wodę oraz kawę za darmo. Jeśli podróż trwa ponad 60 minut, otrzymują dodatkowo ciastko oraz sok pomarańczowy.

Wagon bezprzedziałowy klasy drugiej

Znam te wagony dość dobrze, bo często jeżdżę klasą Low Cost na krótkich, kilkunastominutowych trasach. Mają dość niewygodne siedzenia w układzie 2 + 2. Można na nich wysiedzieć nie więcej niż godzinę. Na całą trasę Ostrava – Brno zdecydowanie nie polecam.

Toalety

Jeśli chodzi o czystość i wyposażenie toalet, to RegioJet jest niekwestionowanym liderem. Legendarny storczyk w WC stał się prawie znakiem firmowym. Na linii R8 RegioJet nie obniżył standardu znanego z połączeń komercyjnych. Jest mydło, papier toaletowy. Są chusteczki higieniczne. No i storczyk. Toalety były bardzo czyste i pachnące. Może dlatego, że pociąg jest sprzątany po każdym kursie.

Toaleta w przedziałowym wagonie drugiej klasy
Toaleta w wagonie pierwszej klasy

Katering

Tradycyjnie najsłabszą stroną oferty RegioJet jest katering. Nie wiem czemu firma upiera się na serwowaniu dań z pograniczna niesmaczne – niejadalne. Z ich sałatek wyleczyłem się już dawno temu. Tym razem postanowiłem spróbować kotlecików drobiowych z sałatką ziemniaczaną. Jest to praktycznie czeska potrawa narodowa, dostępna wszędzie i o każdej porze dnia, od stacji benzynowych po restauracje. Nie rozumiem czemu RegioJet postanowił zdobyć główną nagrodę w kategorii “najgorszy kotlet w Republice” . Czegoś tak paskudnego dawno nie jadłem. Mięso rozbierano chyba poprzez wrzucenie kurczaka pod pociąg, sadząc po kształcie i obecności różnych dziwnych elementów. Panierka osypywała się z mięsa i miałem wrażenie, jakby całość ktoś obtoczył w trocinach. Być może kotlety by się obroniły przesmażone w głębokim tłuszczu, ale na zimo były kompletnie niejadalne. Nie obroniła się także sałatka ziemniaczana. Ziemniaki były ok, sos musztardowy całkiem smaczny, ale wszystko zabiła cebula w trudnej do ogarnięcia ilości. Nie polecam.

Jedzenie z bufetu można zamówić poprzez aplikację RegioJet lub u stewarda. Zamawiając przez aplikację można zapłacić ze środków z biletu kredytowego lub kartą płatniczą. U stewarda można zapłacić w gotówką w koronach lub kartą płatniczą.
Kotleciki drobiowe z sałatką ziemniaczaną należy potraktować jako niesmaczny żart.

Koszty podróży

Na przejazd z Ostravy do Brna wykupiłem bilet drugiej klasy za 100* koron. Na drogę powrotna wykupiłem bilet w pierwszej klasie za 152* korony. Są to standardowe ceny biletów, bez promocji.

*ceny dotyczą pasażerów zarejestrowanych w systemie RegioJet. Bezpłatne konto można założyć na stronach przewoźnika. Ceny dla pasażerów niezarejestrowanych wynoszą odpowiednio 119 i 178 koron.

Zakup biletu

Bilety na przejazd linia R8 można kupić przez aplikację mobilną, system internetowy oraz w kasach przewoźnika. W cenie biletu jest miejscówka. Instrukcja zakupu biletu RegioJet przez aplikację mobilną dostępna jest tutaj.
Ze względu na lokalny typ trasy, RegioJet gwarantuje przejazd także po wyprzedaniu miejsc siedzących. W takim przypadku bilet należy kupić bezpośrednio u stewarda w pociągu.
Przewoźnik honoruje także bilety IDS JMK , IDSOK a ODIS jednak bez gwarancji miejsca siedzącego.

Podsumowanie

Bardzo przystępne ceny biletów oraz wysoki komfort podróży sprawiają, że pociągi linii R8 są niezłą alternatywą dla auta. Zwłaszcza dla osób, które po czeskich autostradach jeżdżą sporadycznie i nie mają wykupionej winiety.

Ze względu na bardzo atrakcyjne ceny biletów, komercyjne pociągi RegioJet sprawdzają się także na krótkich trasach, np. Ostrava – Hranice na Moravie czy Ostrawa – Ołomuniec. Zwłaszcza, że na tak krótkie odcinki można bez większych przykrości wykupić miejsce w klasie LowCost.

RegioJet – Rychlíková linka R8 Bohumín – Brno

Komentarze